AUTEM DO ŘECKA

Letošní dovolenou s dětmi ve věku 2, 4 a 6 let jsme pojali jako road trip přes náš oblíbený Balkán až do Řecka na Korfu. To znamená cca 2 x 2 000 km autem. Ano, autem do Řecka. Hodně kamarádů se nám trochu smálo. A celník na srbsko-maďarské hranici nám při cestě zpět prozradil, že do Řecka létají i letadla..

Pár známých se nás ale také ptalo na rady, jak s malými dětmi podniknout cestu do Řecka autem.

Myslím si, že aby taková cesta dávala smysl, je potřeba na ni mít vyhrazené minimálně dva, lépe i tři týdny. A cestu nebrat jen jako “nutné zlo”, ale jako možnost trávit čas spolu a poznávat další místa.

Před cestou si rozhodně nezapomeňte sjednat cestovní pojištění.

Kudy jsme jeli autem do Řecka a kde jsme se zastavili?

PRAHA – BUDAPEŠŤ

Z Prahy jsme vyrazili v pátek po obědě. To znamená, že jsme si vybrali asi ten nejhorší možný čas pro tankodrom D1 z Prahy do Brna. Přistihla jsem se, že říkám, že nejtěžší je dostat se do Brna. Odtamtud až do Řecka jsme nepotkali dálnici s tolika uzavírkami a omezeními. (V Makedonii jsme jeli kus cesty, kde dálnice chyběla, přesto se mi zdál sjízdný plynuleji než D1.)

Na cestu do Budapešti můžete počítat s časem cca 5,5 hodiny.

V Budapešti jsme strávili prodloužený víkend do pondělí. Tipy na to, co podniknout v Budapešti s dětmi, najdete zde.

foceno z Budapest eye
Pohled na baziliku sv. Štěpána v Budapešti

BUDAPEŠŤ – OHRID (FYROM)

Nejdelší část naší cesty představoval úsek Budapešť – Ohrid. Trasa vede bezproblémovou dálnicí přes Maďarsko a Srbsko až do Makedonie.

Zvažovali jsme také přespání v srbské Niši. Nakonec jsme zvolili delší trasu, abychom získali víc času na pobyt u ohridského jezera.

Na trasu Budapešť – Ohrid můžete i s přestávkou na oběd počítat cca 12 hodin.

V našem případě to bohužel 12 hodin nakonec nebylo, protože cca 100 km před cílem jsme píchli pneumatiku. Zároveň naše sedmimístné auto nemá rezervu. Díra po hřebíku (může se stát kdekoli, ale asi je na Balkáně přecijen vyšší pravděpodobnost) byla příliš velká na to, aby na ni zafungovala nouzová lepicí sada, takže jsme museli řešit odtah. Ve zkratce v cca 19h večer, v době, kdy už mají servisy zavřeno, uprostřed lesů u městečka Gostivar jsme začali shánět odtah.. a v zhruba 22h večer jsme se, už s novým párem pneumatik, ubytovali ve fejkovém hotelu Hilton (80 EUR za noc pro nás pět). Odtah zaplatila česká pojišťovna.

K ohridskému jezeru jsme se tak nakonec dostali až v úterý dopoledne.

Třídenní pobyt v Makedonii si zaslouží samostatný článek, nicméně ve stručnosti my jsme poznali zemi s milými lidmi ochotnými pomoci, s krásnou přírodou (průzračné ohridské jezero, nad ním hory). Co se týče infrastuktury (odpad, dálnice) je ještě co zlepšovat, ale nově zřizované lety z evropských metropolí přímo do Ohridu ledacos naznačují. Zatím se jedná z našeho pohledu o velmi levnou zemi, výborná káva v kavárně vyšla na 16 Kč.

OHRID – IGOUMENITSA – KORFU – ACHARAVI

Po třech nocích v Makedonii jsme se už všichni těšili k “opravdovému moři”, trasu jsme měli naplánovanou na jeden den.

Celou cestu jsme si připravili tak, abychom nejeli přes Albánii už jen z toho důvodu, že naše dřívější auto z půjčovny mělo do Albánie zakázaný vstup. Máme proto přirozený ostych se do Albánie s dětmi vydat.

Trajekt Igoumenitsa – Kerkyra není nutné rezervovat (pouze se informovat o případných stávkách). Palubní vstupenky lze koupit na místě na konkrétní trajekt, který pojede nejdříve.

Cesta z Ohridu do přístavu Igoumenitsa představuje cca 4,5 hodiny, cesta trajektem i s čekáním na něj cca 2 hodiny a dalších cca 45 minut na samotném ostrově Korfu. To pro nás znamenalo, že i přes to, že jsme ráno nespěchali, ubytovali jsme se v Acharavi před 17h a hned vyrazili na pláž.

Acharavi nabízí cca 8 km dlouhou písečnou pláž, jejiž konec jsme měli sami pro sebe. Myslím si, že ani v plné sezóně zde nemůže být hlava na hlavě (my jsme zde byli poslední týden v červnu).

Celkem nám tedy cesta zabrala zhruba 25 hodin, do kterých počítam i kratší pauzy. Jinak řečeno cesta nám zabrala jeden půl den, jeden celý den a téměř celý den. Museli jsme si tedy na cestu vyhradit dva a půl dne.

Co se týče nákladů na cestu, pro pětičlennou rodinu je rozhodně výhodnější cesta autem než cesta letadlem. Nicméně je opravdu potřeba mít k dispozici víc než 5 dní dovolené.

CESTA ZPĚT

Cesta zpět byla rychlejší, protože byla kratší o zajížďku k ohridskému jezeru (o cca 100 km kratší trasa). Přespali jsme v srbské Niši a opět zakotvili v Maďarsku. Cesta zpět nám tedy zabrala jeden celý den, přes polovinu dalšího dne plus polovinu dne na cestu z Maďarska. Celkem tedy dva dny a kousek.

Srbské město Niš

Absolvovali jste vy cestu autem do Řecka a máte jiné tipy na to, kudy jet a kde se zastavit?

1 thought on “AUTEM DO ŘECKA”

1. Teda obrovský smekám před takovou cestou. Já jezdím s rodinou jen do Chorvatska. Většinou ale jedeme na jeden zátah a já zvládám většinu cesty jen se zastávkami na protáhnutí. Už jsem ale zvažoval že bychom se jeli podívat i jinam trochu dále. Samozřejmě že bych pak musel vymyslet kde přespat a vymyslet nějaký program v místech. Taky se trochu bojím jak by takovou trasu zvládlo naše auto. Přece jen odtah v Chorvatsku díky problému s motorem už jsem řešil. Moc díky za zajímavé čtení.